کاربرد شلف و قفسه در جذب مشتریان یک فروشگاه
شلف و قفسه از ابزارهای مناسب برای طبقه بندی اجناس در یک فروشگاه هستند. طراحی و طبقه بندی مغازه و فروشگاه از موارد بسیار مهم در جلب توجه مشتری و افزایش فروش است. یک مغازه دار خوب میداند چگونه مغازه خود را طبقه بندی و منظم کند تا مشتری هنگام حضور در فروشگاه به یک احساس خوب دست پیدا کند. شلف و طبقههای دیواری به شما اجازه میدهد بدون آنکه زاویه دید و گسترهی نگاه مشتری را تنگ کنید، اجناس خود را در معرض دید آنها قرار دهید.
برای صحت این گفتهها وقتی به یک فروشگاه معتبر و یا برند معروف وارد میشوید دقت کنید که چگونه با استفاده از ابزارهایی همچون طبقه و کمد و رگال با نوعی دکوپاژ زاویه دید مشتری، میزانسن حرکت را برای شما طراحی کردهاند تا به ترتیب دلخواه و مورد نظر آنها اجناس را ببینید. در این مرحله طراحان آنها حتی به رنگهای اجناس و ترکیب آنها با قفسهها و شلف ها توجه میکنند و اصولی مشخص را در آنها رعایت میکنند.
در این نوع فروشگاهها معمولاً با نصب شلف و قفسه از ظرفیت دیوارها نهایت استفاده را میکنند تا میانه فروشگاه را با انبوه جنس اشغال نکنند. با توجه به سقفهای بلند فروشگاهها، معمولاً روی دیوارها فضاهای مناسبی برای در معرض دید قرار دادن اجناس وجود دارد که مزاحم دید الباقی بخشهای فروشگاه و اجناس هم نمیشود.
رعایت موارد زیر در طراحی داخلی مغازه شما تأثیر مثبتی روی مشتریان خواهد گذاشت:
– سعی کنید همه فضای فروشگاه را با اجناس پر نکنید. برای فروشگاه خود و متناسب با اجناس، اشیاء تزئینی تهیه کنید و آنها را بین اجناس و روی شلف ها قرار دهید. به این ترتیب چشم و ذهن مشتری را خسته نمیکنید و فرصت تنوع و فکر کردن را به او میدهید.
– متخصصان پیشنهاد میکنند در چیدمان سعی کنید مشتری را ابتدا به سمت راست خود سوق دهید. مطالعات نشان داده که مشتریان هنگام ورود به فروشگاه اول به چپ و سپس به راست خود نگاه میکنند و برای حرکت در فروشگاه از سمت راست شروع میکنند
– از قرار دادن یا نصب قفسههای بزرگ در میان فروشگاه پرهیز کنید. این قفسهها مانع دید باقی بخشهای فروشگاه شده و مشتریان اگر اجناس آن قفسه را دوست نداشته باشند، فروشگاه را درک میکنند.
– برای جلب توجه مشتری از عوامل مختلف استفاده کنید. رنگ، جنس و طراحی شلف و قفسه ها هم کمک بسیاری میکنند. اشیاء دکوری هم نقش مثبتی در این میان دارند.
– چیدمان و طراحی داخلی فروشگاه خود را در مقاطع زمانی مشخص مانند عید یا تغییر فصول عوض کنید تا برای مشتری های ثابت تنوع ایجاد کنید.